Reviews

Moesorgski – Boris Godoenov

NTR ZaterdagMatinee Concertgebouw Amsterdam

Radio Filharmonisch Orkest / Pablo Heras-Casado

*****   Cécile van de Sant distinguished herself with a vivid, handsomely sung nurse.

Bachtrack  Jenny Camilleri 10-9-2018

Nog drie Nederlanders droegen bij aan het overweldigende succes van deze Boris-productie: mezzo Cécile van de Sant, die met mooi donkere timbre indruk maakte als de voedster van prinses Xenia,

Place de l’Opera   Franz Straatman 10-9-2018

Zelf genoot ik bijzonder van Cécile van de Sant als Xenia’s voedster..

Basiaconfuoco.com   Basia Jaworski 8-9-2018

Gustav Mahler – Symphonie  3

Göttinger Symphonie Orchester / Christoph-Mathias Mueller

16996302_10212157517723395_3527880372056345498_n

Cécile van de Sant…verzauberte das Publikum mit ihrem wunderbar runden volltönenden Alt im Lied “O Mensch, gib acht”

Göttinger Tageblatt   Michael Schäfer 6-3-2017

Alban Berg – Wozzeck

NTRMatinee Concertgebouw   Radio Filharmonisch Orkest / Markus Stenz

Margaret werd schitterend gezongen door Cécile van de Sant. Wat een mooie en warme stem, en wat een voordracht! Haar kleine rol van de jaloerse buurvrouw eleveerde ze tot één van de hoogtepunten.

Operamagazine   Basia Jaworski 4-4-2016

On the same level were Nathan Berg’s amoral Doctor, savouring every beautifully produced syllable, and Cécile van de Sant’s juicy-voiced Margret.

Bachtrack 4-4-2016


Alban Berg – Sieben frühe Lieder / Der Wein

Göttinger Symfonie Orchester / Christoph-Mathias Müller

reviews_beeld
© Heller

Mit den Sieben frühen Liedern von Alban Berg eröffnete Mueller das außergewöhnliche Konzert. Als Solistin hatte er die Mezzosopranistin Cécile van de Sant engagiert, dem Göttinger Publikum schon seit ihrem hiesigen Debüt beim Händel-Fest 1999 bekannt. Mit ihrer großen, geschmeidigen, klug geführten Stimme lotete sie den Ausdrucksgehalt dieser farbig-expressiven Fin-de-Siècle-Musik bis in die feinsten Nuancen aus. Die vielfältig differenzierten Klangfarben arbeitete Mueller mit dem Orchester präzise aus und war dabei stets ein aufmerksamer Partner der Sängerin.

Der zweite Gesangsbeitrag der Solistin war Alban Bergs Konzertarie „Der Wein“. Hier konnte sich Cécile van de Sant wunderbar sängerisch entfalten und überzeugend vorführen, dass sich Zwölftontechnik und Sanglichkeit in keiner Weise ausschließen. Zumindest dann nicht, wenn Berg der Komponist ist. Die Intensität des Ausdrucks, mit der die Solistin und das Orchester sich hier präsentierten, zog die Zuhörer geradezu magisch in den Bann.

Ein ganz großer Abend.

Göttinger Tageblatt 20-6-2015    Michael Schäfer


Pierre Boulez – Le Marteau sans Maître

Boulez Festival Tivoli-Vredenburg Utrecht   Insomnio / Ulrich Pohl

Molto interessante anche l’interpretazione vocale, affidata a Cécile van de Sant, mezzosoprano abituato anche a ruoli wagneriani, una lettura precisa ma di raro spessore drammatico, con un ricco vibrato, capace di restituire alla voce un ruolo di primo piano.

Amadeus februari 2016    Gianluigi Mattietti


Pierre Boulez – Le Marteau sans Maître

Muziekgebouw aan het Ij   Nieuw Ensemble / Ed Spanjaard

reviews_kl

*****

Hoogtepunt van het concert was de omvangrijke cyclus Le marteau sans maître. Een belangrijke rol was hierin weggelegd voor mezzo Cécile van de Sant, die haar weg vond tussen klanken die elkaar reflecteerden, als rondspattende scherven van spiegels.

De Volkskrant 29-3-2015   Frits van der Waa

*****

Dit werd daags erna door het Nieuw Ensemble onder leiding van Ed Spanjaard naar een verbijsterend hoogtepunt gevoerd met twee schitterende uitvoeringen van Éclat, voor vijftien instrumenten – een van Boulez’ allerfraaiste werken – en van het eeuwig mysterieuze Le Marteau Sans Maître (1953/’55), voor mezzosopraan, fluit, altviool, gitaar, vibrafoon, xylorimba en percussie.

Het Parool 27-3-2015    Erik Voermans

*****

90-jarige Boulez geëerd met schitterende concerten

Schitterend was ook Le Marteau sans Maître

NRC Handelsblad 27-3-2015    Joep Stapel


Giuseppe Verdi – Rigoletto

Radio Filharmonisch Orkest/Het Groot Omroepkoor / James Gaffigan

Ook een bijzondere vermelding verdient de Giovanna van Cécile van de Sant. Ze wist haar rol van gewiekste bewaakster van Gilda een warme gelaagdheid te geven die men niet vaak in deze comprimariorol hoort.

Place de L’Opera 16-3-2015    Laura Roling


Philip Glass – The Civil Wars

Muziekgebouw aan het Ij   Radio Filharmonisch Orkest/Het Groot Omroepkoor / Dennis Russell-Davies

…..en in de spits vocalisten als Cécile van de Sant ()

Ideaal gecast voor de klassiek aandoende partij van Earthmother was Cécile van de Sant, die een indrukwekkend aandeel had in de uitvoering.

Place de L’Opera 20-6-2014    Francois van den Anker


Antonio Vivaldi – Juditha Triumphans devicta Holofernes barbarie

Philharmonia Baroque Orchestra / Nicholas McGegan

10168126_10202376340624077_8770793733446942032_n

Violinist Elizabeth Blumenstock played viola d’amore in “Quanto magis generosa” and clarinetist Eric Hoeprich played chalumeau in “Veni, veni me sequire fida.” Both of these arias are for Juditha, and were sung beautifully by mezzo-soprano Cécile van de Sant at Sunday’s concert in Berkeley. Her voice is rich and smoky, with great resonance.

The Opera Tattler 8-4-2014


Richard Wagner – Das Rheingold

Rheingold op de Rijn / USConcert   (Bas Pollard/Wim Trompert)

1185119_509255109158561_308690743_n

Cécile van de Sant macht auch vokal mit ihrem strömenden Alt diesen Moment zu einem einmaligen Showstopper. Sie setzt einem engagierten, stets typgerecht besetzten Ensemble die Krone auf.

Opernnetz  5-7-2013    Christoph Broermann

Voor andere positieve bijdragen zorgden vooral….de warm getimbreerde Cécile van de Sant als een in alle opzichten opvallend sterke Erda

Opusklassiek.nl 10-9-2013    Paul Korenhof

Met haar korte optreden maakte Cécile van de Sant als Erda grote indruk

Trouw    Peter van der Lint


Johannes Brahms – Alt-Rhapsodie

Jubiläumskonzert Universität Göttingen   Göttinger Symphonie Orchester / Christoph Mathias Müller

Solistin der Alt-Rhapsodie war die niederländische Mezzosopranistin Cécile van de Sant die hier den Reiz ihrer vollen, warmen, dunkel timbrierten Stimme wunderschön entfalten konnte.

Göttinger Tageblatt 26-10-2012    Michael Schäfer


Mahler – Rückert Lieder

Holland Symfonia Philharmonie in Haarlem / Otto Tausk

Cécile van de Sant zingt het adembenemend mooi en tilt de luisteraar even uit boven de waan van de dag. Wat een goede combinatie: de warme, krachtige alt van Van de Sant en het fijnzinnig begeleidende Holland Symfonia.

Haarlems Dagblad 3-1-2011    Ynske Gunning


Henry Purcell – Dido and Aeneas  Opéra de Lausanne    Gabriel Garrido/Cisco Aznar

reviews2

La Magicienne de Cécile van de Sant s’affirme comme la meilleure actrice du plateau. Dans la scène de la vengeance programmée envers la Reine de Carthage (la scène la mieux réussie du spectacle), elle déchaîne sa haine avec une débordante exaltation entraînant derrière elle tout le Chœur de l’Opéra de Lausanne au mieux de son expressivité

Resmusica par Jacques Schmitt 2-6-2010

Quant à l’Enchanteresse, elle bénéficie de la formidable presence et de la puissance expressive de Cécile van de Sant.

Le courrier, quotidien suisse indépendant 1-6-2010


G.F. Handel – Messiah Residentie Orkest / Paul McCreesh

“En de aria He was despised greep je door de pure, warme stem van Cécile van de Sant direct naar de keel”

Volkskrant

“Alt Cécile van de Sant zorgde met een intens He was despised voor bezinning.”

Algemeen Dagblad


Frank Martin – Die Weise von Liebe und Tod des Cornets Christoph Rilke

Göttinger Symfonie Orchester / Christoph Mathias Müller

Was für ein Anfang! Ganz allein, ohne jede Begleitung hebt Cécile van de Sant an, singt die ersten Zeilen von Rilkes „Weise von Liebe und Tod des Cornets Christoph Rilke“ in der Vertonung von Frank Martin – und überwältigt mit einer samten-warmen, ausdrucksvollen, ungewöhnlich tief reichenden Stimme.

Göttinger Tageblatt 6-2-2010


W.A. Mozart – Die Zauberflöte Opéra de Lausanne  (Theodor Guschlbauer/Pet Halmen)

Enfin, une mention tout à fait spéciale aux trois dames (Yu Ree Jang, Antoinette Dennefeld et Cécile van de Sant) , elles auront déployé une maîtrise, une musicalité, une implication tout à fait remarquables, à même d’enchanter leur premier trio, déjà délicieux en soi, mais qui a semblé soudain prendre un relief divin: de l’art, véritablement. Une telle qualité mérite mille fois d’être signalée.

Opéra forum Christophe Schuwey 21-3-2010


C.W. Gluck – Orfeo et Euridice  Scottish Opera  (Raymond Leppard/Lucinda Childs)

And what a gorgeous voice van de Sant possesses. It laps, slowly, around the tune with all the softness of double cream.

The Scotsman


J.S. Bach – Matthåus Passion – Holland Symfonia / Boudewijn Jansen March 2008

Veel indruk maakte de alt Cécile van de Sant met haar ‘Erbarme Dich’…

Haarlems Dagblad


W.A. Mozart – Requiem  Het Brabants Orkest / Jan-Willem de Vriend Eindhoven 2008

De emotionele diepgang van het werk kwam in deze uitvoering helemaal tot bloei, mede door de gevoelslading die tenor Marcel Beekman en alt Cécile van de Sant in hun partijen legden.

Brabants Dagblad    René van Peer


G.F. Händel – Giulio Cesare   Händel-Festspiele Göttingen 2007  (Nicholas McGegan/Igor Follwill)

images-1 images-2

Vocal honours go to Cécile van de Sant’s dignified and touching Cornelia, whose warm and resonant contralto movingly expressed her plight

The Opera Critic

Cécile van de Sant verleiht der Cornelia einen geradezu sphärischen Alt, imaginierend-traurig in den Tiefen, durchaus kraftvoll in der Verzweiflung- und fantastisch abgestimmt mit dem klangreichen Sopran Diana Moores als Sesto in leidender Hoffnungslosigkeit. Sängerische Characterstudien von höchster Intensität!

Opernnetz.de

….Diesen hellen Tönen setzt Cécile van de Sant (Cornelia) ihre imposante Alt-Tiefe entgegen: Eine derart volle, warme und stets kultivierte Stimme dieser Farbe erlebt man nur selten

Göttinger Tageblatt    Michael Schäfer

Bei den Damen überwältigte vor allem Cécile van de Sant als Cornelia mit einem betörend dunklen Timbre

Klassik Heute    Joachim Lange


G.F. Händel – Atalanta   Philharmonia Baroque Orchestra San Francisco 2005  Nicholas McGegan

Mezzosoprano Cécile van de Sant lavished warm tone and luxuriant phrasing on the role of Irene…

San Francisco Chronicle    Joshua Kosman

Cécile van de Sant as Irene publicly taunted Aminta but privately sang of her love for him in rich chocolate mezzo-soprano tones. Both get high marks for their acting as well as their singing throughout all the twists of the plot

Early Music review: almost opera by Anna Carol Dudley

San Francisco Classical Voice


G.F. Händel – Teseo   Britten Theatre London  Lautten Compagney  (Wolfgang Katschner/Axel Koehler)

Medea is a character in contradictory matter, never satisfied and devoted to excesses of irritation ; it is an ideal gift for any gifted singer of a talent to burn the boards. Van de Sant is one of these, and it used the maximum of its opportunities, at the same time dramatically and vocally. Van de Sant has the vocal and technical possibilities to monopolize the role, with its dramatic and splendid voice.

ResMusica.com    Robert Hugill


Händel – Arianna in Creta   Nationale Reisopera  (Jed Wentz/Stephen Langridge)

arianna in creta 10 (2)

Cécile van de Sant als Tauride is een feest voor oog en oor. Zij speelt deze travestierol…met veel elan en karakter. Haar zang klinkt net zo: fel, expressief en trefzeker.

Algemeen Dagblad     Doron Nagan  31/10/2003


Claudio Monteverdi – L’Orfeo   Theater Carré Amsterdam 2000  (Jan-Willem de Vriend/Erik Vos)

Ster van de avond was echter Cécile van de Sant. Met haar donker gekleurde alt was zij een hartverscheurende boodschapster, die Orfeo bericht van Euridice’s dood. Jammer genoeg een bijrol.

Thea Derks